Drugie spojrzenie. II wojna światowa w filmie montażowym – „Niedokończony film” (Izrael, 2011, 88), reż. Yael Hersonski

Wstecz
DrugieSpojrzenieplaka7502

Kolejny seans w przeglądzie filmów montażowych, cyklu przygotowanym z okazji ...

Kolejny seans w cyklu „Drugie spojrzenie – II wojna w filmie montażowym”, przeglądzie filmów montażowych (found footage films) przygotowanym z okazji 70. rocznicy zakończenia II wojny światowej. Są to dokumenty wykorzystujące istniejące już materiały archiwalne, które poddaje się ponownemu montażowi, czasem wzbogaca efektami dźwiękowymi, sugestywną muzyką czy wprowadzeniem koloru. Przetworzone w ten sposób materiały archiwalne zyskują nowe życie, dając widzowi wrażenie bezpośredniego uczestniczenia w historii. Found footage films często łączą wartości artystyczne z dokumentacyjnymi. Przykładami filmów montażowych są m.in. Powstanie Warszawskie Jana Komasy czy Jeden dzień w PRL Macieja Drygasa. W ramach przeglądu pokażemy – naszym zdaniem – najciekawsze i zarazem mało znane filmy, różnorodne pod względem formy, wykorzystanych materiałów i tematów, wielokrotnie nagradzane na międzynarodowych festiwalach i konkursach. Okrągła rocznica  zakończenia II wojny światowej jest doskonałą okazją do zaprezentowanie ich polskiej publiczności i dyskusji o roli materiałów audiowizualnych w kształtowaniu pamięci historycznej.  Projekt współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Niedokończony film

Obraz getta warszawskiego, jaki mamy okazję oglądać w filmach dokumentalnych czy kronikach, w dużej mierze został ukształtowany poprzez filmowe materiały archiwalne nakręcone w roku 1942.  Nie każdy jednak pamięta, że zostały one nakręcone w celach propagandowych. W maju 1942 do getta przybyła niemiecka ekipa filmowa, aby dokumentować życie codzienne Żydów. W ciągu trzech dni nakręcono ponad godzinę materiału filmowego, rolki zostały zabrane do Berlina, by posłużyć do nakręcenia kolejnego propagandowego obrazu. Film jednak nie powstał.

Przez dekady nikt krytycznie nie zanalizował okoliczności powstania materiału, ani nie starał się dociec, jakie zamiary mieli niemieccy filmowcy. Dopiero dzięki reżyserce, Yael Hersonski, uparcie analizującej materiały źródłowe, dowiadujemy się o okolicznościach powstania każdego ujęcia oraz reakcji Żydów na kręcenie zdjęć. Poznajemy nawet wspomnienia jednego z członków ekipy filmowej, Willy’ego Wista, który w 1960 roku złożył przed sądem obszerne zeznania dotyczące swojego udziału w kręceniu materiału. Dzięki temu wreszcie oglądamy odkłamany obraz getta.

Gościem dyskusji będzie prof. Jacek Leociak, prowadzenie – Maciej Drygas, reżyser.

Miejsce: kino Apolonia, Muzeum Niepodległości, al. Solidarności 62.